Day Care Center - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marietje Jansen - WaarBenJij.nu Day Care Center - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Marietje Jansen - WaarBenJij.nu

Day Care Center

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marietje

09 April 2008 | Nepal, Kathmandu

Hallo lieve mensen,

Verdorie wat gaat de tijd snel zeg! Vandaag zit ik hier alweer een maand en over 2 weken zit ik alweer op de helft! Aaaah! Kan de tijd niet gewoon even stoppen ofzo? Op zo'n momenten zou ik dat graag doen! Dat laat maar weer merken denk ik hoe happy ik hier ben! Het voelt gewoon goed om zo lekker ver weg te zijn van alles in Nederland en goed werk te doen. De mensen hier hebben zo ontzettend weinig... Meestal hebben ze maar genoeg voor 2 maaltijden op een dag en leven ze in een huisje met een golfplaten dakje.. Maar ze zijn blij met de dingen die ze hebben. En dat is mooi! Erg mooi! Ook die kids in het day care center en in het weeshuis (vooral in het weeshuis) je zou denken dat ze heel ongelukkig zijn, omdat ze een verschrikkelijke achtrgrond hebben, maar ze kunnen zo veel lol hebben en ik heb zo veel plezier als ik met ze werk! Vergelijk dat eens met de (vaak) verwende kinderen in Nederland die altijd maar meer willen en steeds jonger depressief worden.. Nouja.. tot zo ver mijn preek! ;)

Hoe gaat het met mij? Nouja, goed om heel eerlijk te zijn.. Ik heb wel wat darmprobleempjes gehad afgelopen week (ik weet t.. dat hoeft niet iedereen te weten, maar toch!) maar dat was echt voor het eerst sinds dat ik hier was.. Als laatste van de groep.. er hebben zich echt al mensen heel ziek gevoeld en ik moet het HEEL HARD afkloppen.. Maar ik heb me nog niet zwaar ellendig ofzo gevoeld. Eerlijk gezegd hoop ik ook niet dat dat nog gaat komen, maar gelukkig heb ik een halve apotheek bij me aan medicijnen, dus dat moet goed komen lijkt me!

Ik ben dus nu 2 weken en 3 dagen geleden voor het eerst naar Sankhu gegaan. Toen waren de andere vrijwilligers er nog maar die zijn na een week weggegaan, ik vond het wel fijn hoor dat ik nog werd " ingewerkt" door Chamila. Dan ben je niet zo helemaal alleen en dan word je ook niet direct in het diepe gegooit! Maar na een weekje gezellig met Chamila op het Day Care Center te hebben gezeten moest ik er toch echt aan geloven! Enn.. het viel heel erg mee! Natuurlijk.. wat had ik dan verwacht? Dat ze me zouden gaan opeten ofzo als Chamila er niet bij was.. Dat ze opeens heel bot zouden gaan doen ofzo? Ja, niet dus! Het docententeam is zo lief en ze betrekken me bij alles! Sterker nog, de principal (schoolhoofd achtig iets) voelt zich beledigd als je niet minstens een half uur met hem praat op een dag! Ik heb zelfs met de juf van klasje B stof gekocht voor traditionele kleding! En het was heel gezellig! De juffen van het DCC zijn eigenlijk maar 2 jaar ouder dan dat ik ben en de principal maar 4 jaar.. Raar he! Maar ook wel leuk! Maar het DCC is echt een mooi gebouw en Renee heeft alles daar goed geregeld hoor! Ik zit nu dus in et appartement met 2 jongens. Maarten en Michiel. En dat bevalt heel goed.. Ze hebben allebei wel een grote mond, maar als het erop aankomt hebben ze maar een klein.. Juistja.. Dat dus! Ik vind het net twee grote broers. Het appartement zelf viel me ook reuze mee.. Mij was verteld dat het klein was en dat je er op een klein gastoestelletje moest koken. Maar opzich, vind ik het nog best groot, er zijn 4 kamers om in te slapen, 1 keuken en 1 badkamer/wc.. (Die is wel erg klein.. Maar toch) en (Heel belangrijk) we hebben een warme douche! Erg fijn! Als je je bedenkt dat we zelfs in het hotel hier in Kathmandu vaak geen echte warme douche hebben (meer koud/lauw). We hebben ook een tosti apparaat en een waterkoker.. En ons favourite eten is pannenkoeken (jaja, die kun je hier maken.. Wel met meel en eieren en melk enzo.. en niet met kant en klare pannenkoeken mix.. wat michiel eerst wel dacht..... " Ja ik heb heel Kathmandu afgezocht naar pannenkoekenmix, maar ik kon echt niks vinden!!") en op de tweede plaats staat zelfgemaakte frietjes (erg lekker) met wortel salade en erg sterke knoflookmayo (uiteraard ook zelf gemaakt). Ze hebben opzich ook best veel groente hier.. Maar aangezien de jongens (en ikzelf ook, moet ik bekennen) vrij inspiratieloos zijn.. weten we niet zo goed wat we moeten maken.. Ik zou het dan ook erg fijn vinden als er lieve mensen zijn die ons lekkere recepten toe willen sturen. Hou wel in je achterhoofd dat we een kooktoestel hebben van 2 pitjes en geen oven! De groenten die ze hier hebben:

Courgette, aardappels, wortels, tomaat, champignons, boontjes, uien, bloemkool, linzen, bruine bonen, doppertjes....

En meer kan ik op het moment even niet verzinnen.. Natuurlijk hebben ze hier ook veel kruiden, zoals gember en knoflook. Alvast bedankt voor jullie recepten!

Jaja.. en dan morgen! De grote dag! Verkiezingen!! Ik ben heel benieuwd hoe alles gaat verlopen. De afgelopen twee dagen was echt stilte voor de storm denk ik.. Het is overdag zooo rustig op straat.. Geen mensen die roepen " Miss, you wan't tigerbalm?" " Taxi! Taxi!" " Oh miss, you wan't this.. I make special lokal tourist price for you! Very nice" " Hashiesh??!" en dat soort kreten! Het was echt bijna spooky rustig hier in Thamel. We hebben vandaag ook de verjaardag van Ingrid gevierd! Maar meer als de helft van de groep is bezig met trekking, omdat ze dus vakantie hebben i.v.m. de verkeizingen en nieuwjaar (wat ook al over 4 dagen is!) dus we waren maar met een klein groepje. Wel gezellig hoor, daar niet van! Maar komend weekend is dus ook het nepalese nieuwjaar :D JEUJ! feestje! Ik geloof dat een aantal naar Naraghot (ofzoiets) wouden, het schijnt daar wel vet te zijn.. We' ll see! Ik heb het wel makkelijk ik heb twee mannen in huis die allebei een motor hebben, hop spring maar achterop! En gaaf dat het is! Ik moet alleen wel deze week een helm kopen.. want het is niet zo verantwoord om lang achterop een motor te zitten (soms wel 3 uur) zonder helm.. Zeker niet met het verkeer hier.. Al moet ik wel zeggen dat ik ze in Ghana erger vond rijden! Daar heb ik echt vaak gedacht dat we een ongeluk zouden krijgen.. hier valt het wel mee!

Mensen, ik ga er een eind aan breien... Ik pak zo samen met ingrid een riksja terug naar ons hotel! Lekker goedkoop en dan hebben we dat ook eens gedaan. ;) Nog bedankt voor de lieve reacties en mailtjes!

Namaste!

Marietje

  • 09 April 2008 - 17:10

    Michiel:

    Ha die Riet,

    Je hebt 't lekker druk daar (en bent ook nog eens met goed werk bezig). Top hoor! Enne, je zit pas op 1/3, dus je Nepal-reis is nog lang niet voorbij. Ha, en ik heb ook nog een receptje voor je :-)

    Sperzieboontjes-ratatouille voor 4 personen. Ingrediënten:

    4 aardappelen, geschild, in vieren
    150 g sperzieboontjes
    150 g champignons, in plakjes
    2 kleine wortels, fijngesneden
    1 paprika, fijngesneden
    2 tomaten, ontveld, in stukken
    1 ui, fijngesneden
    1 teentje knoflook, geperst
    1 eetl. Extra Vergine Odin olijfolie
    2 laurierbladeren
    1 eetl. van iets wat lijkt op Provençaalse kruiden

    Bereidingswijze: Olie verwarmen en ui en knoflook fruiten. Aardappelen en een scheut water toevoegen. 5min. laten koken. Boontjes, wortel, paprika en kruiden toevoegen. Beetgaar koken. Champignons toevoegen en nog even verder koken. Tomaten, zout en peper erbij tot slot. Nog enkele minuten laten staan.

    En nu maar hopen dat jullie het net zo lekker vinden als ik 't vind. ;-) Eet er desnoods iets bij als rijst, of zo.

    Groetjes en heel veel (motor)plezier, daar...

    Michiel

  • 09 April 2008 - 18:06

    Mirjam V.d. Heijden:

    Hoi Marietje,
    Ondanks je darmproblemen (ach...normaal gesproken wil niemand het weten, ga je op reis zijn het opeens interessante details hihi) ben ik bijna jaloers als ik iedere keer je verhalen lees! Mooi zeg hoe je er over schrijft. Misschien wel je roeping gevonden hihihi. Echt geweldig om te lezen. Geniet met volle teugen van je tijd daar!

    Groetjes,
    Mirjam van der Heijden

  • 09 April 2008 - 18:52

    Mama:

    dag griezelenge dochter van me!!Wie gaat er nou zonder helm, 3 uur achter op een motor zitten!!?? Lieve Marietje, van harte hoop ik, dat jouw Engelbewaarder niet in slaap valt!(en jijzelf natuurlijk ook niet!)
    Wat vind ik het fijn, dat je het bij jouw kinderen zo naar je zin hebt. Het is heerlijk, om mensen/kinderen blij te maken; dat voelt goed.Knuffel je kindjes maar, als dat mag!
    Nog veel plezier daar in dat mooie land en....alvast een gelukkig nieuwjaar!!!
    Pas goed op jezelf.. liefs mama.

  • 09 April 2008 - 19:41

    Nog Ff Mama!:

    Mariet, heb jij het [lange] mailtje al gelezen, of heb ik het niet goed doorgestuurd??? Ik hoor 't wel! mama.

  • 09 April 2008 - 20:30

    Rudi Van Lu.:

    Hi Marietje-Glückwunsch-Du hast nun schon einige gefährlichen Situationen überstanden-und-mit kleinen Unpässlichkeiten müssen wir leben! Extra Grüße an das Geburtstagskind Ingrid!! Alles Gute,paß gut auf Dich auf und lass Dich nicht von Nashörnern treten und-oder-von Krokodilen fressen Herzlichen Gruß von Rudi

  • 09 April 2008 - 21:23

    Marijke Lenaerts:

    Ha die Marietje,
    Ja, zo'n jonge juf heb je hier niet gehad. Maar ik hoop dat je bij mij toch zoveel geleerd hebt dat je daar bij die tevreden kindjes toch e.e.a in praktijk kunt brengen. Het werk zal je veel voldoening geven. Wat zien de foto's er goed uit! En wat een avonturen kunnen we met je delen! Ik kan me de onrust van je moeder goed voorstellen zeker nu ik vanmorgen mijn eigen dochter weer naar Schiphol heb gebracht. Zij gaat weer terug naar Peru maar reist eerst door Chili en Argentinië. Ik zal ook blij zijn als alles weer goed afloopt. Fijn, dat de jonge mensen van tegenwoordig hun blik kunnen verruimen en verder kunnen kijken dan de horizon.
    Geniet er met volle teugen van.
    Groetjes, Marij.

  • 11 April 2008 - 09:44

    Bart:

    zozo.. ziet en wat lees klinkt het leuk. Super je en op die olifant... jaloers!
    leuk man. Ja en tijd gaat snel als je plezier hebt. GENIETEN dat is het advies!
    DOei doei

  • 11 April 2008 - 12:32

    Sjengske:

    Daag meiske,

    doe jij wel n klein beetje voorzichtig? Nou ja, je had i.i.g. zelf al door dat je een helm moet gaa kopen..:) Hier is alles toppie: druk bezig mestreechter huisjes te zoeken/vinden, wachten op bericht van de unie, etc. Quen kan niet geloven dat je nog zo lang wegblijft, jaja, we missen je natuurlijk, maar...wat vet dat het daar zo leuk is joh! Helemaal toppie, dat die kids daar zo blij en lief zijn!
    By the way eten: probeer een gewoon knoflookboontjes (groene boontjes in olie ca. 15 minuutjes aanbraden met knoflook, zout en peper), of een indiaase bloemkoolcurry;)> Bloemkkool beetgaar koken, in een andere pan olie verhitten en daarin ui en knoflook aanbraden. Tomaten (event. ook tom. puree als je dat hebt) erbij, pittig kruiden met chilipoeder , kerrie en gember. gekookte bloemkool erdoor, en een beetje room of cocosmelk om het wat te binden. met rijst, of brood, of zelfgemixte pannekoekjes best wel lekker..!
    En de tip van onze meesterchef Q. :waarom maken ze niet gewoon kippesoep?
    eet ze, und noch viel Spass, liefs van Jan

  • 11 April 2008 - 12:36

    Sjengske Nog Ff:

    (bij die boontjes moet je wel af en toe ff wat water doen, anders brandt het aan..;)

  • 11 April 2008 - 18:44

    Lucas Jansen:

    Ik oordeel over niemand. Iemand die dergelijke berichten op een forum achter laat weet zelf wel hoe gelukkig ze zich met zichzelf voelt!

    Riet, zet hem op daar! En geniet ervan. Heb je het boek van de Lama al gelezen? Groetjes van je broertje!

  • 11 April 2008 - 19:30

    Pieternel:

    lieve Marietje, fijn om te lezen hoe het met je gaat en dat je zoveel mooie dingen meemaakt. Doe wel voorzichtig, hoor! dikke kus van ons allemaal en geniet lekker verder! Alvast gelukkig nieuwjaar (welke jaartelling wordt er daar gehanteerd?).

    liefs
    Pieternel

    Enne ... wat Herna betreft: krijg een hernia! hahaha.

  • 24 April 2008 - 14:41

    Menno:

    Hey Marie,

    Hartelijk bedankt voor je leuke kaartje...
    De voorbereidingen voor Suriname (september 2008) verlopen nog erg moeizaam, maar ik (we) heb(ben) er vertrouwen in dat het allemaal goed gaat komen!

    Ik merk dat je het erg naar je zin hebt in Nepal en dat vind ik echt tof!!
    Volgende keer gaan we inderdaad samen!

    Maak er nog wat moois van enne, tot snel

  • 26 April 2008 - 05:38

    Karen:

    Daaaag Marietje,
    voor het eerst een reactie vanuit Echt. Zo te lezen heb je het prima naar je zin; geweldig om te lezen; wat eten koken betreft: van alles aan groenten kleinsnijden in een grote pan en hopen dat het wat wordt.
    groet,

    Karen

  • 29 Mei 2008 - 16:50

    CHAM!!!:

    He lieverd!!!!!!!!!
    Hoop dat het daar allenmaal goed gaat daar in "öns" appartenment! zo ik heb je site gevonden, goh wat goed van mezelf:-) ja ben niet zo handig in die dingen, maar goed ik hou het ff kort ADHDtje:-) LOL ik geef je ff mijn mai, en dan schrijf ik de volgende keer een lief berichtje:-)

    lieverd geef iedereen een dikke knuf van mij (voor jezelf natuurlijk ook, mis je enorm:-) xxxxxxxxx cham

  • 29 Mei 2008 - 16:51

    Chamila:

    hoezo ik ben een doos en blond?! LOL chamilaallessie@hotmail.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Marietje

Vrijwilligerswerk + Reizen in Nepal via cross borders.

Actief sinds 27 Feb. 2008
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 13051

Voorgaande reizen:

12 Maart 2008 - 12 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: